Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.01.2013 22:04 - Часовника
Автор: martosh Категория: Изкуство   
Прочетен: 2082 Коментари: 0 Гласове:
9

Последна промяна: 11.01.2013 15:15


        Вече всички часове бяха започнали, когато Ивайло влезна в училището.Чувстваше се притеснен, а причината за това беше поредното му закъснение.Още повече сега му се налагаше из недрата на най-тънката си мисъл да скалъпи някоя невероятна история оправдаваща днескашното закъснение.В началото на тазгодишният даскалък, разбира се, закъсненията не го притесняваха, защото разполагаше с възможности.Всеки ученик в началото на учебната година е богат и може да си позволи този хубав лукс - закъснението.Сега обаче е друго, вече над главата му са надвиснали наказания, предупреждения, родители и какво ли още не, и всичко това почти в края на неговия единадесети клас.Друга неприятна страна за нашия герой беше факта че със същата лекота както при отсъствията беше прахосал и по-оригиналните си лъже-идеи.Може това всичко да ви се стори малко смешно и нелепо, но съдейки по лицето на Ивайло, хич не му беше до смях.До сега бе изреждал какви ли не лъжи през годината, все различни нещастия бяха пречили да дойде да се учи на време, и може би мнозина от учителите вече го мислеха за голям несретник или както просто казват - куцуз.
      На всичкото това зло имаше и една малка добра новина, а тя беше че стария учител по физика беше подменен с по-добър, някой си заместник...Но познавайки стария даскал нямаше как новия да се падне по зъл.За новия не се знаеше много, тъй като това беше първото му появяване в Ивайловия клас, единствено знайно беше, че не е от най лошите, а и да е такъв, колко да замества , два, три месеца.Така мислеше наш Ивайло крачейки по широките коридори, а в главата му се прокрадваха какви ли не космически лъжи от скалъпени по скалъпени.
      Намери се пред вратата, а това беше най-страшното, да си пред вратата и да не знаеш какво да кажеш! Така и не съумя да си избере удобен сценарии за пред даскала.В този момент не щеш ли от другия край на коридора се зададе госпожата по математика, а на Ивайло хич не му се искаше да се натъква на нея и най-малко да влиза в неудобен за него разговор.

* * *

      Вратата се отвори и в нейната рамка застана едно невзрачно момче с почти неясно изражение на лицето.Учениците с не особена изненада се извърнаха към него, а по лицата им имаше нескрита насмешка.Закъснелият някак си се успокои от факта, че заместник-учителя като че ли не го забелязва, продължавайки да пише нещо непонятно за Ивайловия ум по черната дъската.
      Застанал така като за снимка, момчето поседя двадесет-тридесет секунди, а очите му продължаваха трескаво да се оглеждат в дълбините на ума за някоя блестяща идея, и наистина в последния миг както изглежда се сети за нещо.Но...

    -Закъснявате, момче, - с не особено заинтересован глас, се извърна вече и учителя, поглеждайки ученика право в очите.
     Ивайло се помести малко, като че ли от неудобство, като дори не забеляза че никой не му иска обяснение за случилото се, и захвана да действа по плана да развива краткия разказ.
    -Ами, извинявам се, но нещо вчера си играх с телефона, и явно съм го настроил в друга часова зона, и за това ме събуди с един час по късно.

     И слепците биха прозрели лъжата, тъй като в гласа на източника и се долавяше такава несигурност, каквато нямаше дори в самия него, ако това е възможно.
    -И сте закъснели само с двадесет минути. -усмихна се учителя учудено – Та това си е похвално, заповядайте на местото си.
     Изненадан от меката реакция, а и от що-годе оригиналната лъжа, ученика се запъти към последния чин, където бе мястото му, дочувайки разни подхвърлени шушукания.

* * *

       Да заблуди съучениците си е трудна работа, но повечето учители бяха лесна плячка.Така вярваха мнозина от учениците, и същото това множество се лъжеше много.Минаха се още две три минути, а на закъснелия като че ли вече всичко се бе разминало, или поне така мислеше, докато физика не се обърна отново към него с въпрос:
      -Кой номер сте вие?Не казахте.
      -Дванадесети, Господине.-някак будно отговори Иво.
     След кратка справка в дневника заместника установи че този ученик доста често си играе с часовите пояси, и често левитира от България до Хонконг и кой знае още какви часови меридиани.Изглежда голяма част от неизвинените, бяха натрупани точно от такива пара-нормални обстоятелства и междудържавни пътувания.
     -Малко ще се отклоня от материала днес, този който е на дъската..., като се надявам поне някой от вас да са го записали в тетрадките си.Както ви казах вече ще замествам до края на годината, така че ще поработим с вас доста.За това искам да ви обясня защо съм тук, така накратко и надявам се без да ви отегчавам.-последва кратка пауза и продължи: - Както знаем човек винаги се стреми към знанията, но дали знаем защо е този стрмеж?Много просто -знанията са ни от полза.Чрез знанията подобряваме живота си.Навярно вие сега не ми вярвате и мислите че ви пробутвам евтини приказки, поне така мисля, а разбира се може и да се заблуждавам.
      
      След ново кратко мълчание продължи – Часовника например ..- още едно кратко мълчание придружено с деликатно хвърлен поглед върху закъснелия, който умело се преструваше на заинтересован от монолога на даскала. – Та часовника е инструмент за измерване на времето, нали така?Всъщност времето не може да се измери, то се измерва само с работа.Часовника.., било той дигитален, механичен или дори атомен, не прави нищо друго освен да извършва работа тактично, или на равни интервали, просто той си тактува, а ние сме измислили това тактуване за да ни служи в различно обстоятелства.Според това какъв е броя на тактовете ние казваме че са изминали тридесет минути от учебния час и остават още десетина.Ето за какво са полезни часовниците- пошегува се учителя- те ни показват кога ще свърши часа.

     -Както знаете планетите също извършват работа и те са първите часовници, на тях се основават и нашите които използва човечеството.Но има едно особено свойство на времето, че то е относително.Може да се зададе въпрос, дали за една костенурка, за един заек, и за човека времето е еднакво, дали тяхното тактуване е еднакво.От биологията знаем че различните видове същества имат различен сърдечен ритъм.Но ако трябваше заека костенурката и човека да свършат една работа заедно, ще трябва да се ръководят по един такт за всичките, така до някъде се раждат стандартите в измерването на времето.
    -Но Господине, ние не можем да знаем реално костенурката дали чувства времето по-различно!- обади се една девойка, като звучеше доста сигурна в твърдението си.      -Съгласен съм с вас.Самото понятие време, е много интересно и крие много неизяснени въпроси за науката.Времето има и друг аспект, според мен, то е тясно свързано със самия живот, аз мисля че дори за хората като отделни частици времето тече различно.Всеки има различен часовник с различен такт.Например този който има знания, ще може да извърши повече работа за даден период, от колкото друг без знания в областта.На всеки му отнема различно време да реши домашното си или да научи урока си , а казахме преди малко че работата определя времето – а, за часовника, че колкото повече работа е извършил той, толкова повече време е минало.Такъв е критерия, тук трябва да си пимислим ние колко работи сме свършили.Следователно на учения човек, на знаещия и можещия часовниците им вървят по-бързо, образно казано разбира се.
    Остават още едва една две минути от часа и приключвам.Има и други странности за които знаем всички, например не сте ли забелязали че когато бързаме, времето върви най-бавно, и обратното, когато ни е приятно времето отлита неусетно.Не ви ли се струва че събота и неделя се изнизват като нищо, не е ли така?Значи какъв е извода от това, просто е, времето тече различно когато ни е приятно, и иначе когато ни е неприятно.По този начин човешките чувства влияят върху времето.Излиза че ако човек може да управлява чувствата си, регулира и времето.Значи знанията, развития ум съкращават работата, но виждаме че  и човешкото сърце има пръст също времевото измерение.Чувството че..Аа ето го и звънеца.-В този момент вече се учениците чуваха само звънеца и се заобравяха.
     -Пожелавам ви приятно прекарване на времето, и ако се интересува някой за другия път да погледне как тече времето на Плутон и да каже на другите какво е открил.
     Учителя погледна Иво отново, посочи часовника си и му каза с усмивка:
 -Помисли си твоя часовник как трябва да е, само ти можеш да го нагласяш.




Тагове:   часовника,


Гласувай:
9



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: martosh
Категория: Други
Прочетен: 189973
Постинги: 56
Коментари: 323
Гласове: 3158
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930